N-VA Hove haalt 65kg zwerfvuil op

Op 26 maart 2023

N-VA Hove trotseert maartse buien en haalt 65 kg zwerfvuil op in amper twee uur.

Twaalf Hovese N-VA’ers en vrijwilligers trokken afgelopen zondagvoormidag op pad in Hove voor hun tweejaarlijkse zwerfvuilopruimactie.
In zoveel mogelijk wijken en straten werd sluikstort en zwerfafval opgeruimd.

Het begint een jaarlijkse traditie te worden bij N-VA Hove om een grote schoonmaakactie op poten te zetten in de lente. Deze keer kwamen zo’n twaalf vrijwilligers ’s opdagen. Van ’s morgensvroeg ging men, getooid in veiligheidshesjes en handschoenen, aan de slag met vuilniszakken en grijpers. De dorpskern en omliggende straten werd onder handen genomen. Twee uur later stond de teller van het opgehaalde zwerfvuil en sluikstort op maar liefst 65kg.

Burgemeester Bart Van Couwenberghe schrok van de grote hoeveelheid maar zeker ook van de inhoud van het gevonden zwerfvuil. “De vele sigarettenpeuken blijven een vuiligheid in onze straten maar ook aan lege bierblikjes en plastic drankflessen was er geen gebrek. De kingsize, lege, heliumfles was ook een opvallende vondst die me zorgen baart, ook op een vlak. Dat we moeten blijven sensibiliseren, lijkt me in elk geval duidelijk. Dat me met onze afdeling aanwezig waren, lijkt me dan ook meer dan logisch.”

Ook de Hovese N-VA-voorzitter en toekomstig schepen Lenn De Cleene (24) stak mee de handen uit de mouwen. “Deze actie geeft me een dubbel gevoel. Enerzijds stelden we vast dat de recente OVAM-cijfers ook in onze gemeente bevestigd worden. Net zoals in heel Vlaanderen blijft zwerfvuil ook in onze gemeente een probleem. Anderzijds deed het deugd dat we met onze afdeling mee het goede voorbeeld geven om deze overlast aan te pakken. Ook het feit dat er verschillende vrijwilligers ingingen op onze oproep en de regen trotseerden, was een fijne vaststelling.”