Nestkast voor Torenvalken in Frijthout

Op 4 augustus 2023

Onlangs werd in het Frijthout de eerste nestkast voor Torenvalken geïnstalleerd. Dit initiatief heeft tot doel de biodiversiteit te vergroten en meer natuurliefhebbers aan te trekken door de mogelijke aanwezigheid van torenvalken. De verwachting is dat het park in maart volgend jaar de eerste broedende valken zal begroeten.

Het landschapspark Frijthout, gelegen op de grens van Hove, Boechout en Mortsel, heeft een nieuwe attractie toegevoegd. "We hebben een nestkast voor torenvalken geplaatst in het landschapspark." meldt burgemeester Bart Van Couwenberghe (N-VA). "De nestkast is bevestigd aan een paal op ongeveer vijf meter hoogte. Torenvalken zijn vooral geïnteresseerd in plekken waar ze zicht hebben op een open ruimte om voedsel op te sporen. Ons landschap is daar ideaal voor."

De torenvalk, een kleine roofvogel die zich onderscheidt door zijn vermogen om langdurig op één plek in de lucht te blijven hangen terwijl hij op prooien jaagt - een gedrag dat "bidden" wordt genoemd - voedt zich hoofdzakelijk met muizen.

Met de steun van Stichting Kempens Landschap, Natuurpunt en de milieuraad heeft de gemeente de mogelijkheid gehad om een nestkast te plaatsen. "Dankzij die investering kunnen we nieuwe dieren aantrekken en zo onze biodiversiteit verhogen", zegt Ann Milbau, diensthoofd Omgeving van de gemeente Hove. "We hebben heel bewust voor een torenvalkpaal gekozen. Die vogels passeren regelmatig over onze streek en hebben in de buurt geen nestplaatsen. Als we ze hier kunnen plaatsen, leidt dat waarschijnlijk tot broedsucces."

Om de paal te plaatsen, moest de gemeente enkele specifieke parameters in acht nemen. De opening van het kastje is naar het westen gericht, zodat er geen regen binnenkomt. Twee palen zijn in de grond gestoken, waartussen de grote paal voor de nestkast is bevestigd. Op deze manier kan de nestkast gemakkelijk naar beneden worden geklapt." Natuurpunt zal de torenvalken opvolgen en het broedsucces nauwlettend in de gaten houden, inclusief het ringen van de jongen. Ons park hoopt in het voorjaar van 2024 zijn eerste torenvalken te verwelkomen. Er wordt tevens een camera geïnstalleerd om alles te kunnen volgen. Deze beelden zullen ook voor het grote publiek toegankelijk zijn.

Lees het volledige artikel via volgende link.