Investering om verkeersveiligheid voor zachte weggebruikers in Hove te verbeteren

Op 15 augustus 2024, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 12. Veiligheid, 2. Verkeersveiligheid

Hove legt 63.000 euro op tafel voor de aankoop van bijkomende signalisatie. De bekende smiley’s en kleurvlakken op het wegdek moeten de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers verbeteren.

 

In de eerste plaats komen er extra smiley-borden in de gemeente. Het gaat om veertien vaste exemplaren en twee mobiele die op een aanhangwagen kunnen worden geplaatst. Om de locaties voor de vaste smiley’s aan te duiden, werkte de lokale politie een plan uit. De smiley’s zijn voor hun werking uitgerust met zonnepanelen.

"Verkeersveiligheid bevorder je niet enkel door boetes uit te schrijven en automobilisten te pesten. Onafhankelijke studies tonen aan dat de plaatsing van een preventief snelheidsbord, voor een gemiddelde snelheidsvermindering zorgt van vijf km/u en het aantal snelheidsovertredingen vermindert met bijna veertig procent. Bestuurders bewust maken van hun snelheid, in onder andere schoolomgevingen en invalswegen, vormt een goedkoop, maar bovenal een effectief alternatief om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers te verbeteren", legt schepen voor Mobiliteit, Lenn De Cleene (N-VA), uit.
 

Daarnaast wordt de veiligheid in de buurt van de scholen verbeterd. Op aangeven van de voetgangersbeweging zullen naast de Octopuspalen aan de scholen bijkomende aanduidingen worden aangebracht om automobilisten duidelijk te maken dat ze in de omgeving van een school zijn. Om ze attent te maken op de aanwezigheid van schoolgaande kinderen worden door middel van aanduidingen op de rijweg volledige kleurvlakken en de vermelding van ‘30’ aangebracht. Deze toepassing is uniform en wordt in Vlaanderen toegepast.

Eerder werd op advies van de voetgangersbeweging een fietsrouteplan uitgewerkt en verdeeld onder de scholen en de inwoners. Bijkomende fietsstraten inrichten en de zone 30 uitbreiden, mochten eveneens worden afgevinkt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is