Inrichting van een natuurlijk landschap in de Antwerpse Zuidrand begint in Hove

Op 26 juni 2024
Bart Van Couwenberghe - Burgemeester Hove - Frijthout

In de zone Boshoek en Lege Veldkant van Hove zullen de eerste werken plaats vinden voor de inrichting van het natuurlijke landschap van de Antwerpse Zuidrand.

De Vlaamse Landmaatschappij en de tien betrokken gemeenten kregen in de zomer van 2023 van Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) de goedkeuring om het Landinrichtingsplan Antwerpse Zuidrand uit te werken. Het is een project ter waarde van acht miljoen euro.

Het is de bedoeling om het sterk versnipperde landschap met zijn verschillende groene open ruimten tot een landschappelijk geheel te ontwikkelen. Aartselaar, Boechout, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Schelle, Wilrijk en Hoboken mogen zich aan herinrichtingswerken verwachten.

De Vlaamse Landmaatschappij gaat binnenkort van start met ingrepen om de beekvalleien, de natuur en bossen te versterken en om een klimaatbestendige landbouw meer kansen te geven. Halfweg de volgende legislatuur zou alles definitief uitgevoerd moeten zijn.

Open ruimte vrijwaren

De omgeving Boshoek en Lege Veldkant in Hove komt als eerste aan de beurt. “Er komt , na jaren van onduidelijkheden en bouwdruk, op relatief korte termijn een oplossing in zicht voor het openhouden van de gebieden aan de Lege Veldkant Zuid en een ontsluiting naar het Uilenbos”, stelt de burgemeester Bart Van Couwenberghe (N-VA).

Hij volgde het dossier op in samenwerking met schepen voor Omgeving Wim Bollaert: “We hebben ook het initiatief genomen om het landschapsinrichtingsproject te verknopen met de open gebieden ten zuiden van de Coveliersstraat. Zo verzekeren we een grote groene oase en een doorwaadbaarheid van bijna de helft van ons grondgebied. De toon is gezet voor het Ruimtelijk Beleidsplan dat in volle opmaak is”, vult de schepen aan.