Iedereen welkom in Hove

Op 16 augustus 2022
Regenboogpad in Hove (Foto: Lenn De Cleene)

Naar aanleiding van de IDAHOT (International Dag tegen Homofobie en Transfobie) werd op 22 juni het regenboogvzebrapad aangelegd. Hiermee wil het voltallige gemeentebestuur het signaal geven dat iedereen welkom is in Hove, ongeacht geaardheid.

Afgelopen weekend was het zover, de jaarlijkse Antwerp Pride. Op dat moment kon men ook reeds over het regenboogzebrapad wandelen in de Kapelstraat in Hove. Dit pad werd aangelegd op 22 juni, op vraag van gemeenteraadslid Lenn De Cleene (N-VA). De locatie van het regenboogzebrapad ligt midden in het centrum, waar de zichtbaarheid het grootst is. Met dit zebrapad vraagt de gemeente Hove aandacht voor de diversiteit en het aanvaarden van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender mensen (lhbt'ers).

Burgemeester Bart Van Couwenberghe (N-VA) vindt het belangrijk om bij te dragen aan de bewustwording, "belangrijk om aan te tonen dat geweld en discriminatie onaanvaardbaar zijn", stel hij. Fractievoorzitter Lenn De Cleene reageert: "Het is goed om te zien dat het gemeentebestuur in ging op mijn oproep van enkele maanden geleden. Want ook hier, in Hove, moeten we duidelijk maken dat iedereen zichzelf kan zijn op een veilige manier. Nu en in de toekomst."

Opmerkelijk is dat dit voetpad kerk en centrum verbindt, een krachtig signaal. Zo is N-VA Hove van mening dat er anno 21ste eeuw geen discriminatie meer kan bestaan, op welke manier dan ook. "Toch is er nog te veel geweld, discriminatie en taboe rond de LGTB+-community. Daarom zijn initiatieven als deze belangrijk om op een subtiele manier als gemeente je steentje bij te dragen", zegt Jiri Roscam (N-VA), die vindt dat Hove zich op deze manier positief in de kijker zet.

We zijn er van overtuigd dat onze inwoners dit even positief onthalen als het bestuur!